УРОК № 1 (ДЛЯ
ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ)
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ 8 КЛАС
Запорізька Січ
у складі Гетьманщини.
Економічне і
політичне життя:
·
основу
господарства становили промисли, значний рівень ремесла і торгівлі;
·
у
господарському житті основними були зимівники — хутірські господарства,
утримання худоби;
·
залежність
від гетьманської платні та царського жалування;
·
продовжувала
відігравати роль основного захисника України від нападів турків і татар;
·
підлягала
владі гетьмана, зберігаючи автономію, часто ставала в опозицію до гетьманської
влади;
·
незважаючи
на заборону проводила власну зовнішню політику.
Тривалий час на Запорізькій Січі в
цей період кошовим отаманом був Іван Сірко.
Він відзначився в боротьбі з
турецько-татарськими загарбниками, здійснив низку вдалих походів на суші та на
морі, зокрема першим форсував Сиваш, роблячи похід на Крим. Ні він, ні його
попередники і наступники не завжди виявляли мудрість і політичну
далекоглядність, а часом навіть ставали на бік відвертих ворогів Української
держави.
Адміністративно-територіальний
устрій Слобідської України. На схід від Гетьманщини, на кордоні з Московією були землі, які
отримали назву Слобожанщина, або Слобідська Україна. Масові переселення
українців на ці землі випали на середину XVII ст. Економічне та політичне життя
краю:
·
спочатку
діяло право займанщини: кожний переселенець мав право привласнити собі стільки
землі, скільки міг обробити, згодом земельні ділянки розподіляли між
переселенцями;
·
селяни часто
оселялися на землях полкової чи сотенної старшини, тому повинні були їй
допомагати в обробці землі;
·
формування
п’яти козацьких полків — Ізюмський, Острогозький, Охтирський, Сумський і
Харківський;
·
полки були
не тільки військовими, але й адміністративно-територіальними одиницями, ними
керували полковники, яких обирали довічно, часто траплялося успадкування
посади;
·
слобідські
полковники підпорядковувалися безпосередньо бєлгородському воєводі, склад
слобідських полків не був постійним;
·
кожен полк у
різний час і окремо отримував царську жалувану грамоту, де визначалися його
права.
Особливості
адміністративно-територіального устрою Лівобережної Гетьманщини:
·
перебування
у складі Московського царства на правах автономії;
·
керував
гетьман, якого обирала старшинська рада на невизначений термін, затверджував
цар;
·
з кожним
новим гетьманом влада підписував новий договір;
·
загальновійськову
(генеральну) раду скликали за обставинами, вона перестала бути
законодавчо-розпорядчим владним органом, її замінила Старшинська рада;
·
існування 10
козацьких полків, полки були не лише військовими, а й
адміністративно-територіальними одиницями, ними керували полковники, яких
обирали полкові ради;
Отже, між Слобідською Україною та
Гетьманщиною існували певні відмінності.
Особливості господарського життя:
·
головне
заняття — сільське господарство, провідне становище зернових, зростання ролі
технічних культур;
·
розвиток
ремесел, промислів, торгівлі, використання найманої праці, дрібнотоварне
виробництво;
·
ярмаркова
торгівля, активна зовнішня торгівля, деяке послаблення зв’язків із Західною
Європою.
Особливості церковного життя:
·
намагання
Москви встановити вплив над київською митрополією;
·
Москва
добилася обрання митрополитом свого прихильника Г. Четвертинського, якого
висвятив уже московський патріарх;
·
під тиском
Московії й Османської імперії константинопольський патріарх погодився на
підпорядкування Київської митрополії Московському патріархатові (1686 р.).
Шедеврами церковної архітектури
періоду були Троїцький собор Густинського монастиря (1674-1676), Троїцький
собор Троїцько-Іллінського монастиря в Чернігові (1679-1689 рр.), збудований за
кошти І. Мазепи, а також Покровський собор у Харкові (1689 р.).
УРОК № 2 (ДЛЯ
ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ)
ІСТОРІЯ
УКРАЇНИ 8 КЛАС
ГЕТЬМАНЩИНА В
ЧАСИ ІВАНА МАЗЕПИ
Гетьманщина в 1687-1709 рр. 25.07.1687 р. на козацькій
раді гетьманом обрали генерального осавула Івана Мазепу.
Він розпочав своє
правління з підписання Коломацьких статей, які були складені на основі
Глухівських статей Д. Многогрішного з додатками, зробленими за гетьмана І.
Самойловича:
·
збереження
30-тис. реєстрового війська і компанійських полків;
·
підтвердження
наданих раніше козацьких привілеїв;
·
обмеження
впливу гетьмана і генеральної старшини;
·
у Батурині
передбачалося розміщення полку московських стрільців;
·
купцям
заборонялося торгувати в Московії та Криму;
·
уперше
визначено необхідність злиття українського та московського народів усякими
засобами.
Пов’язаний договором з Московією І.
Мазепа брав участь у зовнішній політиці царя. Козацькі загони надавали допомогу
московському війську під час Кримських походів (1687 р., 1689 р., обидва
невдалі).
Внутрішня політика:
·
прагнення
об’єднати землі Лівобережжя, Правобережжя, Запоріжжя та Слобожанщини в єдиній
Україні;
·
прагнення
створити станову державу західноєвропейського зразка зі збереженням козацьких
традицій;
·
продовження
розвитку напрямку створення козацької еліти, започаткований І. Самойловичем;
·
узаконення
панщини для селян у розмірі двох днів на тиждень, придушення селянських
виступів;
·
показне
вірнопідданство Москві, спричинило виснаження економіки Гетьманщини,
невдоволення народу.
Культурно-просвітницька діяльність:
·
величезні
кошти з державної та особистої скарбниці гетьмана вкладалися в розвиток
культури;
·
збудовано
кілька нових храмів і відбудовано Успенський собор лаври, Софійський,
Михайлівський Золотоверхий собори тощо;
·
видання доби
І. Мазепи належать до найкращих зразків українського книгодрукування;
·
увага
Києво-Могилянській академії, виник колегіум у Чернігові.
Культурницька діяльність І. Мазепи
дає підстави говорити про неї як про сплановану та далекоглядну державну
політику.
Повстання під проводом С. Палія,
причини і наслідки. Польський
уряд 1685 р. відродив правобережне козацтво, було створено чотири полки:
Богуславський, Брацлавський,
Корсунський, Фастівський (Білоцерківський). 1702 р. польська влада вирішила
позбутися їх, що викликало повстання 1702—1704 рр. на чолі з С. Палієм. Річ
Посполита не могла придушити виступ і попросила допомоги Москви. Навесні 1704
р. війська І. Мазепи зайняли Київщину і Волинь. Об’єднання Правобережної та
Лівобережної України тривало 5 років. У 1713 р. козацтво на
Правобережній Україні було ліквідовано.
Зовнішня політика І. Мазепи:
·
дипломатичні
стосунки з багатьма європейськими монархами;
·
установлення
таємних зв’язків з польським королем С. Ліщинським, зі шведським королем Карлом
XII;
·
укладення
нового українсько-шведського договору про створення незалежної України в союзі
з Швецією (1708 р.).
Північна війна і Україна. Причини
укладення українсько-шведського союзу в роки Північної війни (1708 р.). У 1700-1721 рр. тривала
Північна війна, в якій коаліція держав (Московія, Польща, Данія та інші)
воювала проти Швеції:
·
козаки брали
участь як у воєнних діях, так і їх використовували для канальних і землерийних
робіт;
·
лихом стала
війна і для інших верств населення;
·
жорсткий
централізм царя Петра І, плани ліквідації козацтва;
·
відмова царя
допомогти гетьманові під час загрози вторгнення в Україну союзників шведів
поляків;
·
непевність
майбутнього, згубність союзу з Московією.
Московський цар, дізнавшись про союз
гетьмана з шведським королем, віддав наказ знищити гетьманську столицю. 2
листопада 1708 р. Батурин було вщент зруйновано, знищено всіх його мешканців. 6
листопада з волі царя в Глухові на Старшинській раді було обрано гетьманом І.
Скоропадського.
Національно-визвольне повстання
гетьмана І. Мазепи 1708-1709 рр. підтримали запорізькі козаки на чолі з Костем
Гордієнком, за що у травні 1709 р. була зруйнована Чортомлицька Січ.
27 червня 1709 р. відбулася
Полтавська битва, в якій московські війська, маючи значну кількісну перевагу,
здобули перемогу над шведською армією. Карл XII був незадовго до битви
поранений і не зміг особисто керувати своїм військом, яке досі під його
керівництвом незмінно перемагало. Частина шведських військ і козаків, що
підтримували І. Мазепу, відступили у межі Османської імперії, де гетьман
незабаром помер.
Наслідки Полтавської битви для
українських земель:
·
катастрофа
для української державності;
·
ліквідація
автономії України стала питанням часу;
·
посилення
змосковщення/зросійшення України;
·
збереження
розколу українських земель, Правобережжя ще майже на століття залишилося у
Польщі.
УРОК № 3 (ДЛЯ
ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ)
ІСТОРІЯ
УКРАЇНИ 8 КЛАС
ПИЛИП ОРЛИК ТА
ЙОГО КОНСТИТУЦІЯ
5 квітня 1710 р. на козацькій раді у
місті Бендери гетьманом було обрано генерального писаря Пилипа Орлика.
При цьому було схвалено документ «Пакти і конституції законів і вольностей Війська Запорізького», який ще називають «Конституцією П. Орлика», зміст її основних положень:
·
Україна обох
боків Дніпра має бути на вічні часи вільною;
·
Конституція
передбачала заходи, які обмежували владу гетьмана;
·
принцип
поділу влади на законодавчу, виконавчу і судову;
·
державною
релігією оголошувалося православ’я, Київська митрополія мала вийти з
підпорядкування московського патріарха.
Отже, Конституція П. Орлика
закріплювала найпрогресивніші для того часу ідеї про державне життя. Документ
передбачав виборність посад, що й тепер є принциповою засадою розвитку
демократичних держав.
П. Орлик з допомогою кримських татар
у 1711 р. намагався взяти під свою владу Правобережжя, але ситуація склалася
несприятливо. Він до своєї смерті (1742 р.) намагався створити нову
антимосковську коаліцію, та марно.
УРОК № 4 (ДЛЯ
ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ)
ІСТОРІЯ
УКРАЇНИ 8 КЛАС
ПРАВОБЕРЕЖНА УКРАЇНА НАПРИКІНЦІ XVII
— У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XVIII СТ.
За часів Руїни територія
Правобережної України була поділена між Річчю Посполитою та Османською
імперією.
Річ Посполита
|
Османська імперія
|
За Вічним миром 1686 р. з Московським царством
підтвердила право власності на Північну Київщину, Галичину і Волинь
|
За Бахчисарайським мирним договором 1681 р. з
Московським царством отримала Південну Київщину, Брацлавщину і Поділля (до
1685 р. тут гетьманував Ю. Хмельницький)
|
Відновлення козаччини
Після Руїни Правобережна Україна
залишалася знелюднілою, і польський уряд, якому відійшла ця територія за
Андрусівським, а згодом за Вічним миром, вирішив поновити козацький стан у
Польщі.
У 1684 р. Яном III Собеським було
офіційно відновлене Військо Запорозьке, очолюване запорожцем Андрієм Могилою.
Було створено чотири полки (Богуславський, Корсунський, Брацлавський і
Білоцерківський). Реєстр становив дві тисячі осіб. Того ж року в турецькій
частині Правобережжя був обраний гетьман Теодор Сулименко, якого визнав султан.
Боротьба між гетьманами закінчилася
перемогою А. Могили і стратою його суперника. З 1699 р. вся територія
Правобережжя відійшла Речі Посполитій.
Людей закликали оселятися в слободах,
де вони отримували податкові пільги, заново заселяти покинуті села. Заселяли
навіть передбачену Вічним миром нейтральну зону на південь від Києва. Гетьману
І. Самойловичу навіть довелося силоміць утримувати переселенців з Лівобережжя
на Правобережжя.
Паліївщина (1700-1704 рр.) — національно-визвольне
повстання на Правобережній Україні під проводом білоцерківського полковника
Семена Палія (Гурка).
ЦЕ ЦІКАВО!
Семен Гурко народився в козацькій
родині, вчився у Києво-Могилянській колегії. Був людиною непересічних
військових та організаційних талантів, організатором походів проти татар. Після
розгрому повстання засланий до Тобольська за наклепом Мазепи, який бачив у
ньому небезпечного суперника. У 1709 р. повернувся в Україну і навіть
спостерігав за Полтавською битвою. Помер 1710 р., похований у Межигірському
монастирі під Києвом.
Причини повстання:
1) у зв’язку з переходом
правобережних українських земель від Туреччини до Речі Посполитої (1699 р.)
відпала потреба в козацтві, тому польський уряд розпустив козацькі формування;
2) із заселенням спустошених земель
Правобережжя селянами і козаками сюди повертається і польська шляхта, яка
прагне відновити свої володіння.
Територія: Поділля, Брацлавщина,
Київщина, Східна Волинь.
Рушійні сили: передусім козацька чернь,
селянство, міщани, українська шляхта.
Перебіг подій:
— у 1700 р. козацька армія під
проводом С. Палія відбила напади польського війська на Фастів;
— на підтримку козаків спалахнули
селянські повстання;
— повстанці звернулися по допомогу
до запорожців, Мазепи та Московського царства. Проте Росія була союзницею
Польщі у Північній війні, тому допомогу надати не змогла;
— армія Палія захопила Немирів, Бар,
Вінницю, Брацлав, Білу Церкву. Було заявлено про намір звільнити Україну від
польського панування;
— із 1703 р. перевагу здобувають
польські війська;
— у 1704 р. московсько-козацьке
військо зайняло територію Правобережжя, яке автоматично перейшло під
гетьманство І. Мазепи.
Наслідки повстання:
— було жорстоко придушене спільними
діями польських і російських військ;
— до 1709 р. Україна була об’єднана
під булавою І. Мазепи, який збільшив кількість полків, призначав на посади
полковників, вірних собі людей та роздавав землі старшині й українській шляхті.
УРОК № 5-6 (ДЛЯ
ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ)
ІСТОРІЯ
УКРАЇНИ 8 КЛАС
КУЛЬТУРА УКРАЇНИ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XVII — ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XVIII СТ.
Загальна характеристика:
1) була збережена культурна основа
другої половини XVI — першої половини XVII ст.;
2) культура розвивалася в умовах
існування української державності — Гетьманщини;
3) підтримка української культури з
боку гетьманів;
4) тенденція культури до набуття
світського характеру;
5) з початку XVIII ст. активізується
наступ російського царизму на українську культуру;
6) відчутний вплив
західноєвропейського бароко.
Основні галузі культури
1. Освіта.
— Початкову освіту здобували в
початкових школах (Лівобережжя), братських школах (Правобережжя), єзуїтських
школах для шляхти (Правобережжя). Вчителями виступали й так звані мандрівні
дяки, які переходили з місця на місце.
— Закладами середньої освіти були
Чернігівський, Харківський і Переяславський колегіуми (Лівобережжя),
Львівський, Кам’янецький, Луцький тощо єзуїтські колегіуми (Правобережжя).
— Вищу освіту давали Львівський
університет та Києво-Могилянський колегіум (з 1701 р. — академія). Колегіум був
відкритий для всіх верств населення, але серед учнів переважали діти козацької
старшини, багатих козаків, духовенства та міщан.
ЦЕ ЦІКАВО!
Київський колегіум став взірцем для
створення вищих навчальних закладів у Яссах (1640 р.) та Москві (1687 р.)
Проте у XVIII ст. в освітній сфері
відбулися негативні зміни: після Полтавської битви скоротилася кількість
студентів Києво-Могилянської академії; звільнили «неблагонадійних» викладачів;
царський уряд заохочував переїзд до Росії талановитих учених, митців, церковних
діячів.
2. Наука.
— Починає розвиватися філософія як
самостійна наука.
— Відбувається формування історичної
науки: «Синопсис, або Стислий опис від різних літописців про початок
слов’яно-руського народу» (1647 р.) фактично став першим систематизованим
підручником із вітчизняної історії.
— Учені Києво-Могилянської академії
провели перші археологічні дослідження — розкопки Десятинної церкви в Києві;
відбувалася реставрація храмів часів Київської Русі.
3. Книгодрукування.
Працювали Львівська братська,
Почаївська, Уневська друкарні; найбільшою була друкарня Києво-Печерської лаври.
Також відкрито польські та єврейську друкарні. Переважна більшість книг була
церковно-релігійного змісту.
4. Усна народна творчість представлена передусім думами
та історичними піснями, що змальовували Національно-визвольну війну та її
героїв. Поширюються також чумацькі, рекрутські, козацькі пісні.
5. Література.
— Розквіт стилю бароко.
— Полемічна література (Л. Баранович
«Нова міра старої віри»; І. Гізель «Правдива віра» тощо).
— У першій половині XVIII ст.
з’являються козацькі літописи («Літопис Самовидця», літописи Г. Граб’янки та С.
Величка).
— Розвиток історичної та літописної
літератури (Ф. Сафонович «Хроніка з літописів давніх»).
6. Театр.
— Поширення вертепу. Улюбленим
героєм стає запорожець, який захищає простих людей. Із вертепами ходили
студенти колегіумів та Києво-Могилянської академії.
— Розвиток шкільної драми. Основними
темами були різдвяний цикл, мораліте (повчальні вистави алегоричного змісту),
міраклі (релігійно-повчальні віршовані драми).
7. Музика.
— Поширення козацьких маршових
пісень.
— Поширення серед міського населення
кантів або псалмів — побутового багатоголосного пісенного жанру, що широко
використовувався в шкільному театрі та вертепі.
— Триває розвиток партесних
(багатоголосних) співів.
— Музику викладали в колегіумах, а в
1737 р. відкрито спеціалізоване музичне училище у Глухові.
— Видатними композиторами початку
XVIII ст. були А. Ведель, Д. Бортнянський.
ІСТОРИЧНИЙ ПОРТРЕТ!
Дмитро Бортнянський — народився у
Глухові. Після навчання у школі півчих при дворі К. Розумовського у семирічному
віці був відправлений до Петербургу, де продовжив освіту в складі придворного
оркестру та придворної півчої капели.
З 1769 р. Бортнянський навчається
композиції у Венеції. Його перші опери («Креонт», «Алкід»)були поставлені на
італійській сцені. Повернувшись до Росії, він обіймав посаду придворного композитора
та диригента придворної капели при Павлі І. Він першим відійшов від італійської
традиції у складанні хорових духовних творів і запровадив українські народні
мотиви до церковних мелодій. На творах Бортнянського вчилися видатні українські
композитори М. Лисенко, Б. Лятошинський,Л. Ревуцький. Помер композитор у 1825
р. у Петербурзі.
— Розвиток музичної теорії:
український композитор Н. Дилецький створив «Музичну граматику».
— Виникнення цехів музикантів, що
обслуговували урочисті церемонії, військові походи та розваги.
8. Архітектура.
Розвиток стилю бароко, який в
Україні отримав назву козацького через набуття національного колориту.
Естетичними особливостями українського бароко є багатобарвність, контрастність,
мальовничість, посилена декоративність, динамізм, велика кількість усіляких
вимислів і головне — небачена вигадливість форм. Розквіт бароко припав на добу
І. Мазепи. Найвидатніші пам’ятки — Спаська церква Мгарського монастиря
,
церква
Всіх Святих Києво-Печерської лаври
, Софійський і Золотоверхий собори в Києві.
Видатні архітектори — С. Ковнір, І. Григорович-Барський.
9. Розвиток графіки пов’язаний із
книгодрукуванням. О. Тарасевич, якому належать 40 гравюр «Києво-Печерського
патерика», вважається засновником української школи граверів.
ЦЕ ЦІКАВО!
О. Тарасевич створив чимало
портретів королів та інших видатних осіб Європи.
10. Живопис.
— Основні живописні жанри —
іконопис, фреска, портрет. Найпопулярнішою стала живописна школа
Києво-Печерської лаври, представники якої розписували храми в багатьох українських
містах.
— Іконописні зображення відходять
від канонів, стають більш земними; в портреті з’являються риси реалізму.
— Популярним стає так званий
парсунний живопис (портрети гетьманів і старшини).
— Набули поширення народні картини
із зображенням козака Мамая.
— Збагачуються художні засоби;
використовуються перспектива, світлові та колористичні ефекти.
Українська культура не замикалася в
національних межах. Українські студенти навчалися в європейських університетах,
випускники Києво-Могилянської академії працювали в наукових закладах Європи.
Міжнародні зв’язки сприяли збагаченню духовного світу українців.
Немає коментарів:
Дописати коментар